tisdag 27 juni 2017

Ny tutorial på trosor

För ca 5 år sedan sydde jag mina första trosor och gjorde i samma veva en tutorial på hur jag sydde mina trosor. Sen dess har jag köpt exakt 5 par trosor, resten är hemsydda. Under tidens gång har jag testat lite olika mönster och tekniker och material. Så jag tänkte att det var dags för en ny tutorial. 
Här syr jag med vikresår.

Mönster: https://www.makebra.com/free-hipster-pattern/ modifierat för att passa mig bäst.

Overlocka överdelen på grenbiten

Markera mitten på alla delarna

Lägg först grenbiten, sen bakstycket och sist framstycket

Nåla

Sy med förstärkt raksöm


Klipp rent sömsmånerna, lämna bara bakstyckets sömsmån


Nåla fast grenbiten


Börja sy lite i vikresåren. Här går det även bra att kanta med bandkantare eller spetsresår


Sträck bandet lite lagom



Sy ena kanten med overlocken eller vanliga symaskinen



Kanta överkanten och sy andra sidsömmen

Sy ner overlocksömmen mot avigan

Sy ner sömsmånen med raksöm

FÄRDIG!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar