söndag 21 februari 2016

Tutorial: Bodyklänning


Tänkte att jag skulle göra ett inlägg för omväxlingsskull och bjuda på hur jag syr en bodyklänning. 

Använd valfritt bodymönster, förutom av omlottmodell. Dela fram- och bakstycket ca 4-7 cm, lite beroende på vilken storlek du syr, nedanför ärmhålan. Klipp till delarna och glöm inte sömsmån! 

Sy sen ihop överdelen och nederdelen var för sig.



Klipp/skär till en kjoldel, ungefär dubbelt så bred som bodydelen. Jag lägger tyger mot vikt kant och får på så sätt bara en sidsöm. Längden på kjolen är valfri. Jag föredrar när den täcker bodydelen ordentligt. 


Kanta eller fålla nederdelen på kjolen. Sy ihop sidsömmen.


Sy två rynktrådar i överkanten.

Lägg över- och underdelen AVIGA mot AVIGA. Nåla några nålar

Lägg kjoldelen RÄTA mot RÄTA mot överdelen. Passa in sidsömmarna.

Dra ihop rynktrådarna så kjolen passar mot bodydelen. Nåla noga.

Sy runt och plocka sen bort rynktrådarna.


Så här ska det se ut när man lyfter på kjolen efter att du vänt arbetet rätt. 

Knappa och sy ihop ev kantband. 

LYCKA TILL! Hoppas att beskrivningen var till någon hjälp :) Skriv gärna en kommentar om något moment är oklart. 


Mönster: Tyskt gratismönster
Tyg: Ohlssons 



1 kommentar:

  1. Vart hittar jag gratis mönstret? Precis vad jag behöver till en litens doppresent. En boddyklänning. Super fin.

    SvaraRadera