måndag 9 januari 2017

Tutorial: Leggings

Ett av mina nyårslöften det här året är att dokumentera min sömnad mer än jag gjort innan. Så min tanke är att samla allt här i bloggen. Tänkte börja med en beskrivning på hur jag syr mina leggnings. Hoppas det hjälper någon :)



Jag börja med att fålla nederkanten.

För att få till en snygg söm på min täcksömsmaskin börjar och avslutar jag sömmen på en lite tygbit.


Passa in fållen mot varandra

Jag använder wonder clips istället för nålar, enklare när man syr på overlock. Men helt klart en smaksak, jag har precis vant mig.

Nåla innerbenssömmen



Ett ben ska ha avigan ut och ett ben rätan ut. Trä den med räta ut i de ben med avigan ut, så dem ligger räta mot räta.

Passa innerbenssömmarna mot varandra.


Sy med overlock eller på hushållsmaskinen

Nästa klara

Mät resåren så den räcker precis runt.

Lägg den omlott ca 2-3 cm

Sy med sicksack så den håller ihop

Dela in resåren i 4 delar, gör samma med midjan på byxorna

Passa in markeringarna, så resåren blir jämt fördelad

Sy fast resåren, dra lätt i den. Viktigt om du syr på overlocken, se till att kniven inte skär i resåren!


Vik ner resåren

Så ser min söm ut när jag sytt med täcksömsmaskinen. Men det går minst lika bra att sy ner resåren med tvillingnål eller någon fin dekorsöm




Sömmen ska vara vikt mot bakstycket, overlocktråden ligger mellan fållen och innerbenssömmen. 

Färdig!


Tyg: Paapi
Mönster: Ottobre 6/12, mitt favoritnummer när det kommer till leggings. 


1 kommentar:

  1. Åh vad jag önskar jag hade täcksömsmaskin! Det blir så fint!

    SvaraRadera